Catwatch Planet

آشنایی با شیوه خرید غذای گربه باکیفیت و مناسب

خرید غذای گربه یکی از چالش‌های بزرگی است که صاحبان گربه‌ها با آن درگیر هستند. چرا که اغلب گربه‌ها موجوداتی بد غذا هستند و ممکن است فقط یک نوع غذای خاص را بخورند. بعضی از گربه‌ها هم تنها محصولات یک برند مشخص را می‌پسندند و به غذاهای دیگر لب نمی‌زنند.

از طرف دیگر ایجاد تنوع در رژیم غذایی گربه بسیار مهم است و نباید به آن‌ها فقط گوشت یا مرغ داد یا تن ماهی داد. این مساله با توجه به بد غذا بودن اکثر گربه‌ها، باعث می‌شود صاحبین آن‌ها دائما در حال خرید مارک‌های غذایی مختلف باشند و با ظرف‌های غذای دست نخورده، میوهای گربه از سر گرسنگی یا ظرف غذاهای وارونه رو به رو شوند. 

انواع غذای گربه

به طور کلی خوراک گربه به دو دسته غذای خشک و غذای تر دسته بندی می‌شود. هریک از این غذاها باید طی برنامه مشخصی در اختیار گربه قرار گیرد تا سلامت بدن او تضمین گردد.  نکته مهم دیگر در خرید غذای گربه سن او است. در واقع غذای گربه بزرگسال با بچه گربه‌ها متفاوت است و در این خصوص باید حتما با دامپزشک مشورت کنید.

غذای خشک

همانطور که از نام این غذاها پیدا است، غذای خشک، کاملا خشک و بدون آب بوده و ظاهر آن شبیه دانه‌های چی پُف (اما کمی سخت‌تر) است. اگرچه بیشتر گربه‌ها عاشق غذاهای کنسروی و تر هستند، خرید غذای گربه خشک، یکی از نکات مهم نگهداری از این حیوانات است. زیرا خوردن غذای خشک برای جهاز هاضمه گربه لازم است.

غذای تر

غذای تر نیز شامل انواع خوراک‌های کنسروی و مرطوب می‌شود. غذاهای تر با طعم‌های مختلفی مانند گوشت خرگوش، تن ماهی، مرغ و… به فروش می‌رسند و می‌توانید بر اساس علاقه گربه خود آن‌ها را خریداری نمایید.

نکته:

هیچگاه اسنک و تشویقی را به عنوان وعده غذایی به گربه ندهید. زیرا اولا تاثیر تشویقی بودن آن را از بین می‌برد. و مهم‌تر از آن، این غذاها دارای کالری بسیار بالایی هستند که مصرف زیادشان می‌تواند موجب چاقی و بیماری در گربه‌ها شود.

همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که بیشتر گربه‌ها توانایی هضم لاکتوز را ندارند. در نتیجه نباید به آن‌ها شیر پاستوریزه معمولی بدهید. ممکن است خوردن اندکی شیر برای گربه‌ها مشکلی ایجاد نکند. اما تداوم این روند باعث بروز مشکلات گوارشی در آن‌ها می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید شیر مخصوص گربه‌ها را از پت شاپ‌ها خریداری کنید و مطمئن باشید نوشیدن این شیر برای گربه شما ضرری ندارد.

نکات مهم برای خرید غذای گربه

حتما گربه‌تان برایتان بسیار عزیز است و برایتان مهم است که بهترین و مناسب‌ترین غذا را هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر طعم و مزه برایش مهیا کنید. بنابراین بهتر است در هنگام خرید غذا به چند نکته زیر توجه کنید.

  • سعی کنید غذاهایی بخرید که تمامی مواد مغذی لازم برای بدن گربه‌ها را داشته باشند. برخی خوراک‌ها علی رغم طعم خوبی که دارند، صرفا سیر کننده هستند و فایده غذایی ندارند.
  • اگر برند جدیدی خریداری می‌کنید، بهتر است تنها یک یا دو بسته بخرید. چرا که ممکن است با وجود کیفیت بالای تولیدات این برند، گربه تان از طعم غذا خوشش نیاید و آن را نخورد. در نتیجه از لحاظ مالی متضرر خواهید شد.
  • هنگام خرید خرید غذای گربه حتما به تاریخ انقضای درج شده روی بسته بندی دقت کنید تا ناخواسته خوراک فاسد نخرید. ضمنا حتما از فروشنده معتبر و مورد اطمینان خرید نمایید. متاسفانه دیده شده که برخی از فروشندگان تاریخ انقضای درج شده روی خوراک حیوانات را پاک کرده و تغییر می‌دهند!
  • به محل نگهداری غذاها در مغازه توجه کنید. اگر بسته‌های غذا در معرض تابش مستقیم آفتاب یا در مکانی بیش از حد گرم قرار داده شده باشند، ممکن است کیفیت خود را از دست داده و فاسد شده باشند.
  • شما هم اگر نکته ی به ذهنتان می‌رسد، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

کدام برند غذای گربه بهتر است؟

پیش از هرچیز باید بدانید بهترین مارک برای خرید غذای گربه برندی است که دارای استانداردهای AAFCO باشد. این خوراک‌ها باید تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن گربه را تامین کنند و شامل پروتئئن، آنتی اکسیدان، مواد معدنی، ویتامین‌ها و… باشند. بدین منظور شرکت‌های تولید کنند غذای گربه، موادی مانند گوشت مرغ یا گاو، غلات، دانه‌های فیبردار و حتی تخم مرغ را به صورت پوره در آورده با یکدیگر ترکیب می‌کنند و می‌پزند.

در ادامه نام چند برند خارجی معروف غذای گربه را آورده ایم تا اگر تازه گربه ای را به سرپرستی گرفته اید و با تولیدکنندگان معتبر غذای گربه آشنایی ندارید، از این برندها استفاده کنید. شما هم اگر گربه ای دارید که به طعم محصولات شرکت خاصی علاقه دارد، حتما نام آن شرکت را در قسمت پیام‌ها بنویسید.

  • Hills
  • Happy cat
  • Sanabel
  • Monge
  • Pramy
  • Me-O
  • Josera
  • Royal Canin
  • Smart Heart

سخن پایانی

حتما شما هم فیلم‌ها و تصاویر گربه‌های بسیار چاق که به سختی از زمین بلند می‌شوند را دیده اید. حتی ممکن است تصور کرده باشید که این گربه‌ها بسیار بانمک هستند. از طرف دیگر اگر گربه داشته باشید احتمالا متوجه شده اید که این حیوان باهوش همیشه، حتی ده دقیقه پس از غذا خوردن، ادعای گرسنه بودن می‌کند. اما خرید غذای گربه به میزان زیاد و پر کردن دائمی ظرف غذای او خیانت به این موجود زنده است!

گربه‌های چاق فیلم‌ها و عکس‌ها دارای بیماری‌های فراوانی هستند و قطعا نسبت به یک گربه با وزن نرمال، عمر مفید کوتاه‌تری خواهند داشت. بنابراین با یک دامپزشک مشورت کرده و سعی کنید درباره نیازهای غذایی گربه‌ها در هر سنی بسیار مطالعه کنید تا همیشه غذای کافی، نه کم و نه بیش از اندازه، در اختیار گربه عزیزتان قرار دهید.