Catwatch Planet

درمان بیماری گربه با تغییر رژیم غذایی!

درمان بیماری گربه ها لزوما به اقدامات پزشکی خاص نیاز ندارد. گاهی با تغییرات کوچکی در برنامه غذایی آن‌ها می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را درمان یا از بروز آن‌ها پیشگیری کرد.

بیماری‌های شایع در گربه‌ها

لیست ده بیماری شایع در گربه‌ها در ده سال گذشته، به ترتیب شیوع به شرح زیر می‌باشد:

  1. نارسایی کلیه(Renal failure)
  2. پرکاری تیروئید(Hyperthyroidism)
  3. دیابت(Diabetes mellitus)  
  4. آلرژی(Allergies)
  5. بیماری التهاب روده(Inflammatory bowel disease )
  6. لنفوم(Lymphoma)
  7. بیماری خفیف دستگاه مجاری ادرار(Feline lower urinary tract disease)
  8. سرطان(Cancer)
  9. عفونت مجاری ادرار(Urinary tract infection)
  10. اوتیت(Otitis)

چیزی که در مورد این لیست جالب است این است که برای درمان هفت بیماری برتر این لیست روش‌های درمان تغذیه‌ای تائید شده وجود دارد و با کمی خلاقیت می‌توان هر ده مورد بیماری را با رژیم غذایی درمان کرد.

پرکاری غده تیروئید

در گربه‌هایی که به پرکاری غده تیروئید مبتلا هستند هورمون تیروئید بیش از اندازه ترشح می‌شود. یکی از فاکتورهایی که ترشح هورمون تیروئید را محدود می‌کند میزان کافی ید در بدن است و ما از طریق رژیم غذایی نیاز بدن به این ماده را تامین می‌کنیم. برخی از کارخانه‌های سازنده غذای گربه‌ها تصمیم گرفتند غذاهای کم ید تولید کنند تا پرکاری غده تیروئید در گربه‌ها کنترل شود.

دیابت

دیابت نوع دوم که رایج‌ترین نوع دیابت بین گربه‌هاست می‌تواند با رژیم غذایی مناسب تحت کنترل قرار بگیرد. بیشتر گربه‌های مبتلا به بیماری دیابت، درصورت مصرف غذاهایی که کربوهیدرات کمتر و پروتئین بیشتری دارند به انسولین کمتری نیاز خواهند داشت یا می‌توانند (حداقل برای مدتی) اصلا از انسولین استفاده نکنند.

حساسیت

در گربه‌هایی که به نوعی غذای خاص مانند گوشت گاو یا محصولات لبنی حساسیت دارند، با پرهیز از خوردن آن مواد غذایی، علائم حساسیت از بین می‌برد. حتی گربه‌هایی که به عوامل محیطی (مثل گرده گل‌ها، تخم قارچ‌ها، کرم‌ها و غیره) حساسیت دارند، رژیم درمانی برای آن‌ها نیز مفید می‌باشد. 

مکمل‌های غذایی شامل اسیدهای چرب امگا3 ضد التهاب، که در روغن بسیاری از ماهی‌های آب سرد یافت می‌شوند، می‌توانند علائم حساسیت را در گربه‌ها کاهش دهند. اگر علت تکرار موارد اوتیت، کرم‌های گوش نباشند، اغلب به حساسیت در گربه‌ها مرتبط است. بنابراین به همان روش رژیم درمانی قابل درمان می‌باشد.

بیماری التهابی روده (IBD)

رژیم‌های غذایی ضد حساسیت از جمله منابع پروتئینی جدید مثل گوشت گوزن و نخودفرنگی برای درمان بیماری التهاب روده نقشی اساسی دارند. مکمل‌های غذایی پروبیوتیک که حاوی میکروارگانیسم‌های مفید روده هستند نیز درمان رایجی برای بیماری التهاب روده می‌باشند.

سرطان غدد لنفاوی و دیگر سرطان‌ها

سلول‌های سرطانی باعث تغییر متابولیسم بدن می‌شوند. آن‌ها گلوکز را متابولیزه می‌کنند و لاکتات می‌سازند که بدن دوباره سعی می‌کند آن را به گلوکز تبدیل کند. این واکنش‌ها انرژی زیادی از گربه می‌گیرد و صرف پیشرفت سرطان در او می‌کند. همچنین سرطان‌ها موجب تبدیل آمینواسید( واحد سازنده پروتئین) به انرژی می‌شود که سبب ازدست دادن عضلات، ضعف عملکرد سیستم ایمنی بدن و کند شدن روند بهبودی می‌گردند. از طرف دیگر، به نظر نمی‌رسد سلول‌های سرطانی از چربی‌ها به عنوان منابع انرژی استفاده کنند.

براساس این تغییرات متابولیکی، بسیاری از دامپزشکان توصیه می‌کنند که برنامه غذایی گربه‌های بیمار مبتلا به سرطان باید حاوی کربوهیدرات کم ( به خصوص کربوهیدرات‌های ساده) و پروتئین و چربی زیاد باشد. اسیدهای چرب امگا3 نیز اغلب به این رژیم‌ها اضافه می‌شوند چراکه منبع خوبی از چربی و کالری‌ها هستند و خواص ضدسرطانی دارند.

بیماری دستگاه مجاری ادرار(FLUTD)

ادرار رقیق به اندازه ادرارغلیظ دیواره مثانه را تحریک نمی‌کند. مصرف غذاهای کنسروی راه ساده‌ای برای افزایش مصرف آب  گربه است. بعضی کارخانه‌های سازنده غذای گربه، برخی محصولاتشان را به صورت کنسروی عرضه می‌کنند تا هم باعث سلامتی مثانه شوند و هم pH ادرار را به حد مطلوب برسانند، که این مورد به خصوص برای مواردی که کریستال‌های ادرار برای گربه مشکل ساز بوده‌اند نیز مفید می‌باشد. مکمل‌های غذایی شامل عصاره کرن‌بری از تکرار عفونت دستگاه مجاری ادرار در گربه‌ها جلوگیری می‌کنند.

شاید درمان بیماری گربه ها با رژیم غذایی برای بسیاری از افراد دور از ذهن یا ناممکن باشد. اما خوب است بدانید امروزه با پیشرفت علم تغذیه در حیوانات، درمان بیماری گربه ها نیز با رژیم درمانی ممکن گشته است.

توضیحات:

لنفوم

لنفوم (Lymphoma) نوعی سرطان است که منشاء آن سلول‌های لنفوسیتی می‌باشد. برآورد شده است که حدود 90درصد سرطان خون و 33درصد از کل تومور در گربه‌ها به دلیل همین بیماری لنفوم روی می‌دهد. به علاوه، شایع‌ترین علت سرطان در گربه‌هاست. 

بیماری دستگاه مجاری ادرار

بیماری دستگاه مجاری ادرار (Feline lower urinary tract disease ) به کلیه انواع بیماری‌هایی است که مثانه و مجاری ادرار را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گقته می‌شود. گربه‌هایی که به این بیماری مبتلا هستند، اغلب هنگام ادرار کردن درد و مشکل دارند. تکرر ادرار و وجود خون در ادرار از دیگر علائم این بیماری است.

اوتیت

اوتیت ( otitis ) شایع‌ترین اختلال کانال گوش در گربه‌ها اوتیت بیرونی (External otitis) نام دارد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که لایه سلول‌های کانال گوش بیرونی ملتهب شود. علائم این بیماری شامل قرمزی پوست، تورم، خارش گوش، افزایش ترشحات و پوسته پوسته شدن پوست می‌باشد.