Catwatch Planet

دلایل پرخاشگری ناگهانی گربه‌ها و اقدامات لازم برای رفع آن

تصور کنید روی مبلتان نشسته‌اید و گربه ملوستان روی پاهای شما دراز کشیده است و شما شکم او را می‌مالید. ناگهان، بدون اینکه بدانید چه اتفاقی افتاده است گربه‌تان می‌پرد و دست شما را گاز می‌گیرد. واقعا چه اتفاقی افتاده است و چه مشکلی باعث این پرخاشگری ناگهانی گربه تان می‌شود؟

متاسفانه، پرخاشگری ناگهانی گربه امری رایج و معمول نیست. پرخاشگری ناگهانی گربه برای بسیاری از صاحبان آن‌ها مشکلاتی مانند ترس و ناامیدی را به همراه دارد، زیرا صاحب گربه نمی‌تواند رفتار گربه‌اش را پیش‌بینی کند و ممکن است در اثر تهاجم گربه دچار آسیب‌های جسمی شود. هم‌چنین ممکن است حین درگیری با گربه و گازگرفتن یا ایجاد خراش روی پوست، بیماری‌هایی مانند عفونت‌های باکتریایی به صاحب گربه منتقل شود. پرخاشگری ناگهانی گربه‌ها را دست کم نگیرید. 

پرخاشگری گربه‌ها چیست؟

اگرچه صاحبان گربه‌ها غالبا گزارشی مبنی بر حمله گربه‌ها در هیچ مکانی نداشته‌اند، اما گربه‌ها اغلب قبل از شروع پرخاشگری، تغییرات کوچکی در وضعیت بدنشان نشان می‌دهند. این حالت‌ها ممکن است سرنخی برای تشخیص رفتار پرخاشگرانه و هم‌چنین یک اخطار قابل توجه قبل از حملات او باشد.

گربه‌ها در حالت تدافعی معمولا کوچکتر به نظر می‌رسند و رفتار محافظه‌کارانه‌ای دارند. برخی از حالت‌های آنان ممکن است شامل قوز کردن، صاف کردن گوش‌ها، دورشدن از انسان‌، بازکردن دهان و حالت تهاجمی گرفتن، بالا بردن پنجه‌ها به سمت شما، سیخ شدن موها یا پنهان کردن سرش باشد.

حالت تدافعی گربه‌ها می‌تواند به دلیل ترس یا اضطراب او باشد. ممکن است نتیجه پرخاشگری از ترس در گربه به سمت شما برگردد، حتی اگر شما دلیل ترس و اضطراب او نباشید.

گربه‌ها در حالت تهاجمی بزرگتر و ترسناکتر به نظر می‌رسند. این حالت‌ها ممکن است شامل کشیده و سفت کردن پاها، سیخ شدن موها، آمدن سمت شما، خیره شدن به شما، صاف کردن گوش‌ها، غرغر کردن و سفت کردن دم باشد.

در هر دو صورت، شما دوست دارید از تعامل با گربه‌ای که این حالت‌ها را دارد، دوری کنید، زیرا آن‌ها در آستانه انجام رفتاری هستند که ممکن است به شما صدمه بزند. گربه در حالت حمله می‌تواند با سرعت خیره کننده و پرخاشگرانه‌ای حرکت کند و در یک حرکت سریع با دهان باز و چهار پنجه‌اش به شما صدمات زیادی وارد کند.

چه عواملی باعث بروز پرخاشگری ناگهانی در گربه‌ها می‌شوند؟

پرخاشگری گربه‌ها دسته‌بندی‌های زیادی دارد. بررسی تاریخچه کامل در مورد محل نگهداری گربه و هر آنچه که قبل از شروع رفتار پرخاشگرانه او اتفاق افتاده است، کلید اصلی تشخیص علت پرخاشگری اوست.

  • اگر گربه تهدیدی را حس کند که نتواند از آن فرار کند، شروع به پرخاشگری می‌کند. این رفتار او می‌تواند بر اساس تجربه‌های قبلی باشد و ممکن است شما از علت اصلی این رفتارش مطلع نباشید. 
  • پرخاشگری به دلیل مشکلات پزشکی نیز امری متداول است. درد ناگهانی، به خصوص در گربه‌های مسن یا گربه‌هایی که همیشه خلق و خوی آرامی دارند، می‌تواند یکی از عوامل پرخاشگری ناگهانی باشد. ورم مفاصل، مشکلات دندانپزشکی، زخم‌ها و عفونت‌ها از دیگر عواملی هستند که ممکن است در اثر لمس کردن گربه و دردناک شدن آن‌ها موجب پرخاشگری ناگهانی آن‌ها شود.
  • افزایش سن، زوال توانایی‌های شناختی، از دست دادن ورودی‌های طبیعی حسی یا مشکلات عصبی، همگی می‌توانند منجر به پرخاشگری ناگهانی شوند.
  • وقتی گربه حس کند که به قلمرو او تجاوز شده است، ممکن است رفتار پرخاشگرانه نشان دهد. گرچه بیشتر علت این امر گربه‌های دیگر هستند، اما ممکن است افراد یا حتی حیوانات دیگر نیز به عنوان متجاوز به حریم او قلمداد شوند. تجاوز به حریم او ممکن است معرفی یک حیوان جدید یا حتی یک فرد جدید به خانه، نقل مکانی که اخیرا انجام شده یا آمدن گربه جدیدی در همسایگی او باشد.
  • وقتی گربه سعی می‌کند شرایط خانه را به نفع خودش تغییر دهد، پرخاشگر می‌شود. زمانیکه شما سعی می‌کنید آن‌ها را جابجا کنید یا  در را روی آن‌ها می‌بندید، غرغر می‌کنند، یا زمانی که شما به حیوان خانگی دیگری توجه می‌کنید ممکن است شما را گاز بگیرند تا توجه شما را جلب کنند.
  • ممکن است گربه‌تان در حال لذت بردن از نوازش باشد اما ناگهان کلافه شود، در این حالت احتمالا پرخاشگر می‌شود. به نظر او رفتار محبت‌آمیزی که برای مدت زمان طولانی تکرار شده باشد، نه تنها خوشایند نیست بلکه آزاردهنده است.
  • پرخاشگری تغییر شکل داده شده یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین و خطرناک‌ترین نوع پرخاشگری گربه‌هاست. در این شرایط، گربه توسط یک محرک خارجی مانند حیوانی خارج از خانه، مثل سنجابی که فرار می‌کند و گربه قادر به تعقیب او نیست، بو یا صدایی ترسناک تحریک می‌شود. شما بدون اینکه تقصیری داشته باشید و بتوانید پیش‌بینی کنید در حال قدم زدن هستید که ناگهان گربه‌تان به شما حمله می‌کند. درواقع، شما با ناگهانی‌ترین نوع پرخاشگری گربه روبه رو شده‌اید.

هنگام پرخاشگری ناگهانی گربه‌ چه کنیم؟

اگر گربه‌تان بدون هیچ دلیل مشخصی، ناگهان پرخاشگری می‌کند، بهترین کار مراجعه به دامپزشک است. دامپزشک گربه را معاینه می‌کند تا مطمئن شود که مشکلات پزشکی باعث پرخاشگری ناگهانی گربه شما نمی‌شود. اگر گربه از نظر پزشکی سالم باشد، ممکن است دامپزشک او را به یک رفتارشناس حیوانات خانگی ارجاع دهد تا با راهنمایی‌های او بتوانید مشکل گربه‌تان را در منزل برطرف کنید.

در بسیاری از موارد، صرفا آگاهی از علائم اولیه شروع پرخاشگری به شما کمک می‌کند تا قبل از بروز رفتارهای ناشی از پرخاشگری گربه، اوضاع را روبه راه کنید. هرچند شما همیشه نمی‌توانید علت اضطراب یا ترس گربه‌تان را پیدا کنید، اما می‌توانید فضایی را برای آرامش گربه‌تان فراهم کنید و از آسیب‌های احتمالی به گربه و خودتان پیشگیری نمایید.