Catwatch Planet

نکات مهم درباره نگهداری گربه در آپارتمان!

این روزها تب نگهداری از حیوانات خانگی داغ شده‌ است. اما زندگی آپارتمانی نگهداری از این مهمان‌های بازیگوش را با مشکلاتی روبرو میکند. نگهداری گربه و سگ همیشه انتخاب اول افراد است و نگهداری گربه محبوب‌تر است. نگهداری گربه‌ به دلیل نوع سبک زندگی، اخلاق و در عین حال شیطنت‌های جذاب‌شان از حیوانات مورد علاقه افراد برای نگهداری هستند. برای نگهداری گربه در آپارتمان و یا خانه ویلایی دانستن قوانین نگهداری از این حیوانات، همچنین شرایط نگهداری گربه‌ها مانند غذای مناسب‌شان، احتمال بیماری‌ها، خدمات رفاهی و بهداشتی مورد نیاز آنها بسیار مهم است. بهتر است قبل از اقدام به نگهداری از این مهمان‌های بازیگوش از نژاد آنها نیز آگاهی داشته باشید تا بتوانید شرایط نگهداری از آنها را به خوبی فراهم کنید.

بر اساس ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها قسمت‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مورد استفاده تمام مالکین قرار می‌گیرد، قسمت مشترک یا مشاع ساختمان است که حق انحصار در آن امکان‌پذیر نیست.

طبق تبصره ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها گذاشتن هرگونه اشیا مانند جاکفشی، میز و صندلی ممنوع است، همچنین نگهداری هر گونه حیوان اعم از اهلی یا وحشی ممنوع است. قسمت مشاع ساختمان که در مالکیت تمام ساکنین قرار دارد، ممکن است در قسمت‌های اختصاصی مانند جلو در آپارتمان‌ها باشد.

با توجه به این ماده قانون نگهداری حیوانات خانگی مانند، سگ، گربه، پرنده و… در قسمت‌های مشاع ساختمان مانند راه‌پله، پشت‌بام، راهرو و پارکینگ ممنوع است و در صورت مشاهده ساکنین حق شکایت دارند.

نگهداری گربه یا حیوانات دیگر مانند سگ و پرندگان اگر باعث ایجاد سروصدا شود و یا بهداشت و سلامت ساکنین را تهدید کند، همسایه‌ها می‌توانند علیه واحدی که اقدام به نگهداری گربه و یا سگ و دیگر حیوانات خانگی کرده است طرح دعوی کنند.

با این اوصاف در قوانین آپارتمان‌نشینی ایران در مورد نگهداری گربه و دیگر حیوانات خانگی سخت‌گیری زیادی می‌شود، از طرفی دیگر با توجه به شرایط فرهنگی جامعه ایران نگهداری گربه و دیگر حیوانات خانگی دردسرهایی را با خود به همراه دارد. بنابراین اگر اقدام به نگهداری گربه یا حیوانات خانگی دیگری مانند سگ،پرندگان و… کردید، لازم است مسائل بهداشتی و مقررات را به بهترین شکل رعایت و اجرا نمایید.

اگر شما مستاجر هستید و قبل از اجاره خانه تمامی بندها و قوانین اجاره‌نامه را به دقت مطالعه کنید، گاهی در بندهای اجاره‌نامه حیوانات اهلی هم مستاجر محسوب می‌شوند و در برخی دیگر اجازه نگهداری از حیوانات خانگی داده نمی‌شود. بعضی صاحب‌خانه‌ها نیز از مستاجران هزینه بیشتری به دلیل نگهداری از حیوانات خانگی می‌گیرند. بنابراین اگر هنوز صاحبِ خانه نشدید و اجاره‌نشین هستید و از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید و یا تمایل به  نگهداری گربه و سگ و دیگر حیوانات خانگی دارید، حتما با صاحب‌خانه در میان بگذارید.

مخالفت‌های زیادی از سوی صاحب‌خانه‌ها برای نگهداری حیوانات خانگی بخصوص نگهداری گربه و سگ وجود دارد. ولی گاهی قوانینی با توجه به شرایط ویژه اعمال می‌شود، مثلا در ایالت ماساچوست آمریکا سالمندان و افراد معلول که حیوانات خانگی در زندگی‌شان نقش مهمی دارد، اجازه دارند حیوانات خانگی‌شان را به مکان‌های عمومی ببرند و یا در آپارتمان از آنها نگهداری کنند.

هنگامی که اقدام به نگهداری گربه و یا سگ در آپارتمان اجاره‌ای کردید، اگر در هیچ یک از بندهای آن در مورد نگهداری حیوانات خانگی قانون یا تبصره‌ای ذکر نشده بود، با صاحب‌خانه راجع به نگهداری حیوان خانگی صحبت کنید تا متحمل ضرر نشوید.